KATA-KATA HIKMAH BERMOTIVASI

0 KOMENTAR...
Assalamu'alaikum Warahmatullah

SALAM ceria semua, kali ni saya nak kongsikan sedikit kata2 Hikmah dengan sahabat2 semua..




1- Apa yang telah berlalu, biarlah ianya berlalu. Apa yang telah pergi, biarlah binasa. Jangan difikirkan apa yang telah berlalu, kerana ia telah pergi dan lenyap.




2- Redhalah dengan takdir yang telah ditentukan dan rezeki yang telah diberi itu dengan hati yang terbuka. Segala sesuatu itu sudah ada ukurannya, maka tinggalkan berkeluh-kesah.


3- Apabila anda berada di waktu pagi, jangan menunggu datangnya waktu petang. Hiduplah dalam batasan hari ini sahaja. Curahkan seluruh perhatian anda untuk menjadi lebih baik di hari ini.




4- Bebaskan jiwa anda daripada rasa dengki dan iri hati. Buang jauh-jauh penyakit permusuhan dab hilangkan rasa permusuhan daripada hati anda.



5- Perbaharuilah hidup anda. Jadikan hidup anda lebih bertenaga dan sesekali ubah kebiasaan hidup anda seharian.




6- Terimalah dengan ikhlas apa yang ada pada diri anda, termasuk wajah, bakat, rezeki, keluarga, rumah, nescaya anda akan memperolehi ketenteraman dan kebahagiaan.




7- Ketahuilah, bahawa anda bukanlah salah seorang yang mendapat musibah. Tiada seorang pun di dunia yang bebas daripada kesedihan dan luput daripada kesusahan.




8- Yakinlah anda, bahawa dunia ini merupakan tempat yang penuh dengan cubaan, bala, kesusahan dan kesedihan. Oleh kerana itu, terimalah ia seadanya dan selalulah minta pertolongan Allah.



9- Allah pasti memberi pahala setelah kecemasan, kegundahan, kesedihan, keresahan, kelaparan, kefakiran, rasa sakit, dililit oleh hutang dan segala musibah yang lain.




10- Jauhilah dosa-dosa, kerana ia adalah sumber keresahan dan kesedihan. Dosa menyebabkan timbulnya malapetaka dan membuka pintu terjadinya musibah dan krisis.




Kata-kata penuh Hikmah ini dipetik dari sebuah buku karya "Dr 'Aid Bin Abdullah Al-Qarni" yang berjudul (566 Kata-kata Hikmah) Jadilah orang yang paling bahagia.




Comments
0 Comments