LUAHAN HATI SEORANG SUAMI YANG DIBERI PETUNJUK

0 KOMENTAR...

...ada masa bacalah..ambil iktibar dari cerita ini....
LUAHAN HATI SEORANG SUAMI YANG MEMBUATKAN KITA SEMUA MENGALIRKAN AIR MATA



ISTERI TERBAIK
SETIAP SUAMI MESTI BACA!!!!!!

Assalamualaikum.

     kehadapan Ustaz yang saya hormati..saya tidak tahu..di mana saya ingin mulakan bicara ini..tapi saya mesti ceritakan kisah ini kepada Ustaz supaya hati saya tenang dan mungkin dapat meredakan rasa berdosa saya selama ini..Ustaz mungkin tidak kenal saya namun saya mengenali Ustaz..Tak mengapa lah kalau Ustaz tidak mengenali saya pun..

      Ustaz, saya merupakan seorang lelaki yang mempunyai memori masa lampau yang cukup menyedihkan, harap Ustaz tidak bosan mendengarnya.
Saya merupakan seorang suami kepada seorang isteri yang amat baik dan setia. Namun ustaz, saya tidak pernah menghargai kasih sayangnya yang dicurahkan kepada saya kerana pada waktu itu mata hati saya terlalu buta untuk membezakan mana kaca dan permata.

      Ustaz, saya telah berkahwin dengan seorang wanita yang pada asalnya saya tidak mencintainya. Dia seorang yang sederhana pada segi paras rupanya..seorang yang tidak pandai bergaya..tetapi kuat pegangan agamanya..bertudung labuh, bersopan santun..baik budi bahasanya..untuk pengetahuan ustaz perkahwinan kami segala-galanya diaturkan oleh keluarga dalam keadaan saya masih belum bersedia..

     Ustaz, terus terang saya katakan saya sudah mempunyai teman wanita yang jauh lebih cantik daripada isteri saya dan kami saling menyintai antara satu sama lain..cuma saya akui teman wanita saya ni agak sosial sikit dan tidak menutup aurat ustaz..selepas berkahwin dengan isteri saya itu jiwa saya menjadi kacau dan keliru..saya amat marah kepada isteri saya..kerana pada angapan saya kerana dialah saya tidak dapat bersama kekasih saya yang amat saya cintai itu..

     Ustaz, sepanjang kehidupan kami..saya selalu saja mencari jalan untuk menyakitkan hatinya..dengan harapan kami akan bercerai setelah dia tidak tahan dengan karenah saya..namun rupanya

     Ustaz..Isteri saya ni merupakan seorang yang penyabar..pernah saya tidak balik ke rumah, dengan tujuan isteri saya akan membenci saya..tetapi selama mana lambat sekalipun saya balik..dia akan tunggu saya dan bila saya masuk ke dalam rumah..dia menyambutnya dengan mesra dengan bertanya..''abang dah makan?'' nak saya panaskan lauk dan hidangkan makanan?

     Ustaz, pernah suatu hari saya menampar mukanya, apabila dia bertanya kepada saya, abang dah solat?abang tak pernah solat ke?Pannnggggg..satu tamparan kuat saya berikan di pipinya..perasaan geram, marah..dan rasa terhina bercampur dengan ego yang menggila..bengkak pipinya..dia menagis terisak-isak.. saya ingatkan mungkin dia akan membenci saya ...tapi rupanya, dia bersabar dan melayan saya sebagai suaminya..

     Ustaz pernah suatu hari dia ingin bermanja dengan saya..membawa sepinggan nasi goreng yang digoreng untuk saya..pada masa itu saya sedang berbual mesra dengan kekasih saya di dalam Handphone..ketika dia ingin menyuap nasi ke mult saya ,,saya menolak pinggan hingga jatuh berkecai bersama nasi goreng yang digoreng khas untuk saya..dengan linangan air mata dia mengutip setiap butiran nasi yang bertaburan di lantai.

     Ustaz, saya bertambah lupa daratan..saya habiskan masa berhibur dengan kawan2 di luar..dengan harapan isteri saya akan lebih sakit hati..pernah juga saya menendang badannya kerana dia menasihati saya supaya tidak mencari hiburan yang dimurkai Allah..

     Ustaz..pernah suatu ketika apabila keluarganya datang bertanyakan khabar dia kata dia amat bahagia bersama saya..tapi sebenarnya hanya saya tahu yang dia berbohong.

      Ustaz, suatu hari saya telah diberikan balasan oleh Allah, dan saya kira itu adalah balasan apabila saya terlibat dengan kemalangan..tulang paha saya patah dan sememangnya saya tidak berdaya untuk bangun..hampir lima bulan saya terbaring tidak berdaya..ketika itulah isteri saya menjaga saya dengan setia sekali..berak kencing saya dia tadahkan dia basuhkan tanpa ada rungutan atau perasaan geli.

      Dialah yang memandikan saya..mengosok badan saya dan memakaikan pakaian untuk saya..bila saya mengerang kesakitan kerana kaki saya bengkak di tengah malam berdenyut-denyut sakitnya dialah yang bangun dalam keadaan mengantuk dan terhoyong hayang kerana tidak cukup tidur..dia datang kepada saya dan menyapukan ubat krim dan memberi saya ubat penahan sakit hingga saya berasa lega dan tertidur..tetapi isteri saya tidak tidur hingga ke pagi,,risau saya mengerang kesakitan lagi..

      Ustaz, isteri sayalah yang menyuapkan saya makan..dia sendiri tidak akan makan melainkan setelah saya kenyang..dia akan membuatkan makanan dan minuman mengikut kehendak selera saya..bila saya kenangkan kembali..sewaktu saya terlantar sakit tidak ada siapa pun dari teman-teman yang setia berjoli dengan saya dahulu datang menghulurkan bantuan apatah lagi melawat..kekasih saya..lagi la...apabila dapat tahu saya kemalangan dan tidak boleh bangun dia tidak mahu lagi menghubungi saya malah meminta hubungan kami diputuskan..kononya saya suami orang...

     Sekarang baru dia kata saya suami orang..dulu dialah yang menghasut dan memberikan harapan kepada saya untuk membenci isteri saya..ketika itu baru saya sedar betapa besarnya kesilapan dan dosa yang saya lakukan yang telah saya lakukan..Ustaz,,saya.....kasar....kejam..dan zalim kepada isteri yang menyanyangi saya..besarnya dosa saya..amat menyesal rasanya..

     Ustaz.. ketika saya boleh berjalan sedikit demi sedikit dan beransur pulih..isteri saya jatuh sakit.badanya menjadi kurus kering,,tiada selera makan ...terbaring..tak bermaya..kata doktor yang merawatnya isteri saya jadi begitu kerana terlalu letih dan susah hati..hati saya sebak kerana
saya tahu saya puncanya..

     Ustaz,,kesihatan isteri saya semakin teruk..mukanya menjadi pucat..tetapi dia tetap senyum..saya menangis sepuas puasnya memohon ampun dan maaf atas kejahatan yang pernah saya lakukan terhadapnya..dia hanya tenang dan menjawab dia telah lama maafkan saya..''Abang, saya telah lama maafkan abang, saya sayangkan abang''..berderai air mata saya hancur hati saya..pilu bercampur sebak yang amat sangat diikuti dengan perasaan menyesal..

      Ustaz,,selepas itu isteri saya dimasukkan ke wad kecemasan..saya menjaganya setiap hari..saya belai rambutnya saya kucup dahinya..sambil air mata ini tidak terhenti mengalir..

''Jangan menagis bang ...bukan salah abang...mungkin saya ni yang tak pandai mengambil hati abang...Berdentum...seolah hati saya disambar halilintar....saya menangis lagi sehingga keluarga yang datang melawat terpaksa menenangkan saya..malah ada yang memuji saya kerana beranggapan saya suami yang amat menyanyangi isteri..ternyata pujian itu bagaikan sumpahan buat saya...

     Ustaz..isteri saya ada berkata,,dia meminta maaf kerana tidak dapat melahirkan zuriat untuk saya kerana masanya untuk menghadap illahi semakin hampir..saya meraung..merayu kepadanya agar tidak meninggalkan saya...tapi katanya setiap yang hidup pasti akan mati dan minta saya menjaga diri baik2 kerana dia tidak lagi boleh menjaga saya..Ustaz..saya menangis..sehingga saya menjadi lemah apabila dia mengucapkan kata-kata terakhir itu..

     Ustaz..tepat jam 3.00 petang setelah dua minggu berada di hospital..isteri saya telah pergi meninggalkan saya selama-lamanya..dengan bebanan dosa dan jutaan kesalahan yang menerjah hati ini saya meraung semahu mahunya..menyesal atas keakasaran yang saya lakukan..

     Ustaz,,,jiwa saya tidak tenteram...Apakah Allah mengampunkan dosa saya ini..?
apakah kekasaran dan kejahatan yang saya lakukan serta layanan buruk saya kepada isteri saya akan diampunkan Allah..?Tolong lah ustaz,,saya amat menderita..jiwa saya terseksa..

     Ustaz,,sebelum isteri saya menhembuskan nafas terakhir..dia ada meninggalkan satu nota dan sebuah laguu untuk saya dengar dan hayati..lagu itu adalah harapan yang dia impikan dari saya tetapi tidak sempat dia nikmati..kasih sayang yang terkandung dalam lagu itu dia harapkan dari saya..

     Dalam nota itu dia menulis..''Abang,,dengarlah lagu ini dan ingatlah saya selalu..dahulu.....saya sentiasa menanti abang pulang ke rumah...saya teringin sangat nak makan dengan abang..mendengar cerita abang...menyambut abang pulang dari kerja...bergurau dan bermanja dengan abang...memeluk abang ketika tidur...tetapi semuanya mungkin tidak sempat bagi saya..jaga diri...sayang abang selamanya..''

     Ustaz,,saya harap ustaz tidak marah saya luahkan perasaan begini pada ustaz..kerana inilah pesan isteri saya..sekiranya merasa terlalu sedih ceritakanlah pada ustaz,,dia tahulah apa nak buat untuk tenangkan abang..

semoga roh isterinya ditempatkan di kalangan orang yang beriman,,''sungguh berbahagia penduduk langit menyambut isteri solehah sepertinya''..

AMBIL IKTIBAR,,SAYANGI ISTERI ANDA..


Comments
0 Comments