NOTEBOOK NO DISPLAY DAN BLINKING KEYBOARD

0 KOMENTAR...
       Sejak akhir-akhir ini, banyak kedengaran mengenai laptop No display dan Blinking pada "Caps Lock dan Num Lock". Rata-rata yang berlaku masalah sebegini pada laptop jenis Compaq CQ40/41. Tetapi ianya tidak mustahil akan berlaku juga pada laptop jenis-jenis yang lain. Dan rata-rata kebiasaannya terdiri dari kumpulan AMD dan ATI chipset. 


Meaning of Sample Blink Codes for some EFI Notebooks
Number of Blinks or BeepsLocation of Blinking LEDsComponent Being CheckedError Condition
Continuous glowBattery power LEDBatteryThe AC adapter is attached and the battery is charging, but does not yet have sufficient charge to power the notebook.
1Caps Lock/Num LockCPUCPU not functional
2Caps Lock/Num LockBIOSBIOS corruption failure
3Caps Lock/Num LockMemoryModule error not functional
4Caps Lock/Num LockGraphicsGraphics controller not functional
5Caps Lock/Num LockSystem boardGeneral system board failure
6Caps Lock/Num LockBIOSBIOS authentication failure
Continuous blinkAC power adapter LEDPower adapterInsufficient power
       
       Diharapkan dengan dilampirkan lampiran seperti ini, maka pengguna notebook model ni dapatlah mengesahkan masalah yang di hadapi tanpa perlu membayar kepada kedai untuk troubleshoot charges yang sekitar RM 30 ~ 100. 


       Jika anda berhadapan dengan masalah Graphics controller not functional ( 4 Blinking ), saya syorkan menukarkan motherboard yang baru dengan harga RM650 atau menukarkan Chipset dengan harga RM350. Jangan sesekali hantar notebook model ni untuk di repair kerana masalah sama akan berulang sebulan akemudian. Tak percaya...?? Boleh cuba tetapi saya jamin semua CQ40 yang di repair akan mengalami semula kerosakkan yang sama selagi anda tidak menukarkan chipset atau motherboard.

Semoga Bermanfaat

Comments
0 Comments